Een lokaal verhaal zet een gemeenschap in beweging en lost een probleem op. Voor de reportage zat de dierenvoedselbank van Maarssen in zak in as.
Noodkreet
De noodkreet op Facebook werd opgepikt door verslaggeefster Lisa Dekker van de lokale omroep RTV Stichtse Vecht. “Ik vond het een zielig verhaal,” ze realiseert zich dat het een klein verhaal is: “Het is absoluut geen tegels lichten.” Voor Dekker is het een aanleiding om meer over deze bijzondere voedselbank te vertellen: “Ik had er nog nooit van gehoord.” In haar reportage vertelt ze waarom deze hulp voor mensen in armoede belangrijk is. Ze interviewt een klant. “Ik had hem bewust laten uitleggen wat die katten voor hem betekenen. Dit is belangrijk voor mensen die weinig kunnen betalen..” Zo geeft ze de reportage een diepere laag.
Dieren geven mensen zoveel plezier in hun leven. Daarom heb ik het verhaal gemaakt.
“Het ging gewoon los, er werd zoveel gedoneerd. Het was zo geweldig, echt ongelooflijk.” Angelique Holweg is nog steeds enthousiast als ze later vertelt wat de reportage allemaal teweeg heeft gebracht. “We zagen onze oproep voorbij komen bij Linda nieuws, Q-music, 100%NL.”
De reportage van RTV Stichtse Vecht bereikte via RTV Utrecht veel mensen
- Website: 2205 bezoekers
- App: 5960 bezoekers
- facebook: 51.178 mensen bereikt
Het was ons zelf niet gelukt om zoveel mensen te bereiken, absoluut niet.
De vrijwilligers worden door alle aandacht overladen met donaties en hebben inmiddels zelfs ruimtegebrek. Holweg: “We hadden wel iets verwacht maar niet zoveel. En dat door zo’n filmpje van 1,5 minuut. Het was ons zelf niet gelukt om zoveel mensen te bereiken, absoluut niet.”
Positieve impact
Dekker is blij met wat haar verhaal heeft opgeleverd. “Het is een mooi bijkomend gevolg van het vertellen van dit verhaal. Het is ook leuk om positieve impact te creëren.” Toch hoeft niet elke noodkreet op zendtijd te rekenen. “Uiteindelijk selecteer ik de verhalen. Dit was een dieper verhaal, dit ging over de kattenvoedselbank en waar omdat nodig is. Dieren geven mensen zoveel plezier in hun leven. Daarom heb ik het verhaal gemaakt.”
Ook bij de voedselbank snappen ze die overweging. “We vonden het ook ontzettend fijn dat het niet alléén over het voer ging maar er ook aandacht was voor het probleem,” vertelt Holweg. Door alle aandacht krijgen ze niet alleen méér voedsel binnen maar ook méér klanten: “Helaas is het nodig.