Een idee op de redactie bij de lokale omroep LEO Middelsé uit Leeuwarden staat binnen 12 uur op de site van de NOS.
Dat overkwam verslaggever Lennard Jan Geerts als hij een potentieel onderwerp ‘s morgens in een redactievergadering gooit. Aan het eind van de dag is het landelijk nieuws.Raadsel
De redactie van de lokale omroep in Leeuwarden ziet een oproep voorbijkomen op de facebookpagina van een inwoner van die stad. Achter het bericht schuilt een bijzonder verhaal over een 77 jaar oud spaarvarken met een naam, geboortedatum en –plaats. Alleen de bewuste persoon weet niet van het bestaan af. Niet alleen Lennard Jan wordt enthousiast van dit raadsel. De redactie heeft dankzij het project dagelijks overleg met de collega’s van Omrop Fryslân en die lopen ook warm. “Dit vond iedereen fantastisch.”
Enthousiast
Lokale verslaggever Lennard Jan Geerts maakt een afspraak met de beste man en gaat op pad voor een interview. Hij is enthousiast als hij terugkomt op de redactie. “Deze man had een fantastisch verhaal. Dit moeten we meteen online zetten.”

De samenwerking leidt tot hoger bereik.
12 uur
Lennard Jan gaat aan de slag en diezelfde middag staat het op de website van LEO Middelsé, nog geen paar uur later op de website van Omrop Fryslân en vervolgens heel snel bij de NOS. “Nog geen 12 uur later. En dan alles zelf gedaan van productie tot montage,” vertelt Geerts met een aanstekelijk enthousiasme.
Efficiëntie
Het laat volgens Lennard Jan efficiëntie zien, de man hoeft maar één keer geïnterviewd te worden en drie omroepen plukken er de vruchten van. “Dit is ideaal. Wij hebben de link met Omrop Fryslân en die hebben weer de link met de NOS. Op dit moment werkt het systeem heel fijn.”
Bij LEO Middelsé zaten aanvankelijk vooral vrijwilligers en stagiaires. Nu is Lennard Jan er een van de betaalde krachten en wordt de omroep versterkt door een eindredacteur van de regionale omroep.
Meer bereik
De samenwerking betekent niet alleen een flinke kwaliteitsimpuls voor de lokale journalistiek in Leeuwarden, de omroep wordt nu ook meer gezien. Het levert een flink hoger bereik op, weet Geerts. Slechts twintig of dertig mensen weten doorgaans de video’s te vinden. “Maar zodra Omrop Fryslân de video insluit dan is het duizend keer bekeken. De samenwerking leidt tot hoger bereik.”
De grens over
Het verhaal van het spaarvarken ging trouwens internationaal. Ook de Belgen wisten deze parel te vinden. Lennard Jan laat het spaarvarken niet los: hij is ondertussen bezig om het mysterie te ontrafelen.